Langkau ke kandungan

Bandar Tacloban Filipina

IMG-20131228-00233

Saya dan keluarga saya memutuskan bahawa saya perlu melawat Tacloban pada 26 Disember, dan melawat orang yang kami kenali dan untuk membawa sedikit bantuan, dan bekalan perubatan jika boleh. Untuk ke sana sekarang masih sangat mencabar kerana ia adalah zon bencana. Keadaan hidup masih sangat rendah; walaupun terdapat perkhidmatan hotel terhad yang tersedia jika mereka tidak ditempah padat.

Dengan masa yang terhad, saya berlepas dari Taipei dan mengembara ke Manila, dan berpindah ke Cebu tiba sekitar jam 5:00 petang. Apabila tiba, saya agak kecewa apabila mengetahui beg galas besar saya yang penuh dengan bekalan perubatan tidak ada di situ, dan diberitahu ia akan tiba pada jam 9:00 malam itu. Saya dapat mencari bilik di seberang jalan dari lapangan terbang Cebu di sebuah hotel yang sangat baik. Penerbangan saya pada awal jam 5:00 pagi jadi saya tidak mahu pergi jauh.

IMG-20131229-00244Selepas tiba semula di lapangan terbang, saya dapat mencari makanan dan kopi sambil menyedari bahawa waktu penerbangan bukanlah 5:00 AM, tetapi benar-benar matahari terbit, kerana lapangan terbang Tacloban hanya berfungsi pada waktu siang. Kabus telah menyelubungi Tacloban dan terdapat kebimbangan kami tidak akan berjaya dalam penerbangan. Memandangkan kami dapat menaiki dan terbang ke bandar, kekecewaan timbul kerana juruterbang memaklumkan kami bahawa dia membatalkan pendaratan kerana kabus dan akan terbang kembali.

Kini telah dikembalikan ke Cebu tanpa penerbangan untuk hari itu, dan hanya mempunyai pilihan penerbangan untuk lewat keesokan harinya. Saya mula bertanya soalan yang membawa saya kepada pilihan untuk menaiki feri ke Leyte melalui Ormac, dan kemudian mengupah pemandu ke Tacloban. Jadi itulah yang saya lakukan, dan bergegas ke pelabuhan ASAP untuk menempah tiket kerana mereka berjalan pantas. Saya mendapat 1:30 PM, dan bersedia untuk feri 11:30 AM. Setelah mendapat tiket 11:30 AM kerana tidak hadir, saya menaiki feri untuk perjalanan selama satu setengah jam. Perjalanan itu selesa, dan mereka menyediakan kopi, air, dan makanan ringan.

IMG-20131227-00218

Selepas meninggalkan stesen feri di sana di Ormac, saya mempunyai beberapa pemandu untuk dipilih. Ia hanya soal memilih seseorang yang saya rasa selesa, dan kemudian merundingkan harga perjalanan. Semasa memandu melalui Ormac adalah jelas bahawa mereka telah dilanda ribut yang serius, tetapi kerosakan tidak serius seperti yang saya jangkakan. Sekarang memandu ke utara, ia menjadi jelas bahawa ribut melanda semua orang dengan cara yang tidak sama rata, dan menyebarkan kemusnahan ke kawasan yang tidak dilindungi oleh bukit atau di lembah.

IMG-20131227-00217

Semasa perjalanan diteruskan melalui kampung terpencil, anda dapat melihat bahawa pembinaan semula telah bermula; dinding baru daripada daun kelapa sawit yang baru dianyam digunakan untuk membaiki bahagian tepi pondok, dan bumbung logam telah pun dipasang. Walau bagaimanapun terdapat beberapa item yang saya jangkakan. Mula-mula tiada seekor ayam pun di tapak, dan tiada seorang pun pekerja asing yang dapat dilihat. Ia jelas setakat ini bahawa walaupun dunia bercakap tentang sokongan di lapangan, orang ramai telah pergi sebelum Krismas. Apabila saya tiba lebih dekat dengan bandar utama, kemusnahan telah jelas dengan seluruh kampung dihapuskan atau terhindar, tetapi hanya kerana geografi. Maksud kelangsungan hidup ditentukan oleh apa yang anda ketahui tentang kawasan geografi yang berkaitan dengan ribut yang akan datang. Sebaik sahaja saya memasuki bandar pinggir bandar Palo, medan serpihan itu paling rata dengan struktur separa berdiri seperti tembok di sana sini.DSCN7082

Matahari kini telah terbenam, dan saya telah pun bertemu dengan kenalan saya yang dimaksudkan untuk petang itu, jadi saya menukar kenderaan, dan menuju ke Tacloban untuk bermalam.

Sekarang 28 Disember, dan dengan sedikit masa yang tinggal saya menuju ke bandar untuk melihat sendiri apa yang berlaku di sana semasa dan selepas ribut. Pusat bandar telah hilang sepenuhnya di sepanjang teluk tempat ribut masuk. Kawasan keluar dari sana bertambah baik sedikit apabila ketinggian dan rupa bumi dibenarkan.

DSCN7425Kini sokongan antarabangsa tidak dapat dilihat, dan saya tahu masih terdapat beberapa organisasi di bandar ini. Orang yang pergi meninggalkan khemah, terpal, dan makanan tetapi organisasi kini telah tiada. Sekarang apa yang saya lihat ialah sejumlah besar orang Filipina dalam organisasi di luar Manila yang membantu seperti Palang Merah tempatan.

Pada sebelah petang saya berjumpa dengan Boyet

Palma Mijares dari Manila, dan kami pergi ke acara yang dianjurkannya bersama sekumpulan pemimpin perniagaan di Filipina. Ia akan mengambil masa yang ketara untuk bandar ini pulih, tetapi dengan bantuan, bandar bersejarah ini akan pulih daripada kemusnahan.

Bandar Tacloban Bahagian II Pembinaan Semula

ExploreTraveler.com

Ruangan komen telah ditutup.